Padova, Padua - Italy, Piazza delle Erbe
Padova, Padua - Italy, Piazza delle Erbe
Piazza delle Erbe, Padua, Italy 2019
Alla scoperta del mercato di Piazza delle Erbe di Padova
Vi portiamo a Padova in visita al bellissimo e coloratissimo mercato di Piazza delle Erbe per andare alla scoperta degli ortaggi di stagione più tipici del Veneto. Ma sarà anche un'occasione per conoscere meglio alcuni degli aspetti più affascinanti di questa città come l'antica Università, l'Osservatorio Astronomico con il Museo La Specola, la splendida piazza di Prato della Valle, la Basilica di Sant'Antonio e gli antichi canali navigabili.
Con i Frutti della Terra è una produzione TAM TAM VIDEO PRO in onda ogni domenica su TRC (canale 15 del digitale terrestre in Emilia-Romagna e canale 518 della piattaforma Sky in tutta Italia).
La trasmissione è visibile in alta definizione sulla nostra piattaforma Vimeo:
Padua, Italy - Piazze della Frutta e delle Erbe
Piazza delle Erbe is one of the many squares in the historic center of Padua. For centuries, with Piazza delle Frutta, it was the commercial center of the city. In the two squares is one of the largest markets in Italy.
The square is dominated by the imposing Palazzo della Ragione
Palazzo della Ragione Padua & Piazza delle Erbe
This was a crowded plaza in Padua next to the Ragione Palace. It had a fountain and tons of vendors selling fresh fruits and goods.
Piazza delle Erbe
Piazza Erbe occupa buona parte dell'area del Foro di Verona romana, nel quale confluivano il Decumano Massimo e il Cardo Massimo. Durante i secoli, la piazza è stata centro della vita politica ed economica cittadina.
Padova 2018: secondo giorno - Santa Giustina - Piazza Delle erbe e Piazza Dei Signori
Secondo giorno del nostro viaggio a Padova: nel pomeriggio abbiamo visitato la Basilica di santa Giustina, protettrice della citta', e il centro con Piazza Delle Erbe.
Nel tempo in cui la Patavium romana era nel suo massimo splendore, nella zona in cui ancora oggi sorge la Basilica e il Monastero di S. Giustina, c’era uno o più sepolcreti dell’aristocrazia pagana e un cimitero cristiano. Qui il 7 ottobre del 304 fu deposto il corpo della giovane Giustina, messa a morte perché cristiana, per sentenza dell’Imperatore Massimiano, allora di passaggio a Padova.
Poco dopo il 520, ad opera di Opilione, prefetto del pretorio e patrizio, sorse la prima Basilica con l’attiguo Oratorio, decorata di marmi preziosi e di mosaici. Se ne ha una descrizione nel 565 in Vita S. Martini, Libro IV, 672-670, di Venanzio Fortunato.
La Basilica cimiteriale oltre alle spoglie della Patrona della città e diocesi, fu arricchita di corpi e reliquie di molti santi, luogo di sepoltura prescelto dai vescovi. Divenne così, già nel secolo VI, meta di pellegrinaggi dal momento che il culto di S. Giustina era ormai diffuso nelle zone adiacenti al litorale adriatico. Bisogna risalire al 971 per avere notizie certe circa la presenza dei monaci benedettini neri a S. Giustina, e questo per merito del Vescovo di Padova Gauslino, il quale col consenso del suo Capitolo ristabilì un monastero sotto la Regola di S. Benedetto, dotandolo di beni territoriali, di chiese e cappelle in città e in campagna. Iniziò così lo sviluppo progressivo operato dai monaci, che tanti benefici apportarono a tutto l’agro padovano con le bonifiche terriere che trasformarono le immense paludi e le sterminate boscaglie in distese di fertilissime campagne.
iazza delle Erbe chiamata un tempo anche Piazza delle Biade o Piazza del Vino ma anche Piazza della Giustizia è una delle numerose piazze che caratterizzano il centro storico di Padova. Fu per secoli, con Piazza della Frutta, il centro commerciale della città. Nelle due piazze si svolge uno dei più grandi mercati d'Italia. A differenza di Piazza dei Signori, teatro delle celebrazioni civiche, Piazza delle Erbe era sede dei festeggiamenti popolareschi. La piazza è dominata dalla mole del Palazzo della Ragione, parte del grande Palazzo Comunale.
Piazza dei Signori o Piazza della Signoria è una delle numerose piazze che caratterizzano il centro storico della città di Padova. Fu per secoli teatro di celebrazioni civiche, di tornei e spazio di rappresentanza della città rispetto alle più grandi piazze delle Erbe e della Frutta che ebbero maggiori propensioni commerciali. La piazza è dominata dalla celebre Torre dell'Orologio.
Ampie e belle piazze ornano la nostra città che nel XVII secolo si gloriava di avere nove piazze, 38 ponti e 24 borghi. Piazza dei Signori, uno degli spazi più suggestivi e vitali di Padova, una delle piazze simbolo della sua storia ma anche del suo presente vivace e attivo.
Piazza dei Signori - Padova, Italia
Piazza dei Signori o Piazza della Signoria è una delle numerose piazze che caratterizzano il centro storico della città di Padova. Fu per secoli teatro di celebrazioni civiche, di tornei e spazio di rappresentanza della città rispetto alle più grandi piazze delle Erbe e della Frutta che ebbero maggiori propensioni commerciali. La piazza è dominata dalla celebre Torre dell'Orologio.
Piazza dei Signori, Padua, Italy
Piazza dei Signori is a square of Padua, close to Piazza delle Erbe and Piazza delle Frutta.
Was the square on which overlooked the palace Carrara, whose front door has been replaced in the fifteenth century from the Clock Tower. On the square facing the Loggia della Gran Guardia and the Church of San Clemente.
VERONA - Piazza delle Erbe
Piazza delle Erbe (o più semplicemente piazza Erbe) è la piazza più antica di Verona, e sorge sopra l'area del foro romano. Nell'età romana era il centro della vita politica ed economica; con il tempo gli edifici romani hanno lasciato il posto a quelli medievali. Nel 2012 viene considerata la piazza italiana più amata al mondo.
l lato nord è occupato dall'antico palazzo del Comune, dalla Torre dei Lamberti, dalla Casa dei Giudici e dalle case dei Mazzanti.
Il Iato ovest, quello più piccolo, è chiuso dal barocco Palazzo Maffei, adornato da diverse statue di dei greci: Giove, Ercole, Minerva, Venere, Mercurio e Apollo.
Il lato nord-ovest della piazza fonda sul Campidoglio romano, che guardava verso il Foro. Molte abitazioni conservano resti di pitture a fresco. Sorge nel lato sud la Casa dei Mercanti (o Domus Mercatorum), dove oggi ha sede la Banca Popolare di Verona. Le altre case, più anonime, ricordano per il rapporto altezza-larghezza le case-torri di origine comunale.
Il monumento più antico della piazza è la fontana sormontata dalla statua denominata Madonna Verona d'epoca romana datata 380 con integrazioni medievali. La fontana è opera di spoglio voluta da Cansignorio assemblando pezzi di epoca romana come da tradizione medievale nel periodo gotico in particolare, con grande vasca termale e statua proveniente dal Capitolium si dice un tempo fosse dorata, in occasione dell'opera idraulica di Cansignorio di portare l'acqua del torrente Lorì di Avesa fino a Piazza Erbe.[2] La statua è ornata di cartiglio tra le mani e reca impresso il vecchio motto del Comune che così recita “a questa città portatrice di giustizia e amante di lode”.
Altro monumento storico è il capitello, detto Tribuna. Viene datato intorno al XIII secolo, periodo in cui venne utilizzato per varie cerimonie: in particolare sotto di esso sedevano i podestà per la cerimonia dell'insediamento e là prestavano giuramento i pretori.
Verso via Cappello sorge un'antica colonna sormontata da un'edicola di origine trecentesca, nelle cui nicchie sono scolpite a rilievo le figure della Vergine e dei santi Zeno, Pietro Martire e Cristoforo.
Davanti a palazzo Maffei sorge una superba colonna in marmo bianco, sulla cui sommità è presente il leone di San Marco, simbolo della Repubblica di Venezia.
PADOVA - Piazza delle Erbe e Piazza della Frutta
PADOVA - Piazza delle Erbe e Piazza della Frutta filmata con Sony A65 in 1080P
piazza delle erbe Padova
nostalgia della vecchia piazza
FOODLOVERS | Mercato Padova: Piazza delle Erbe
Em Padova, entre Piazza delle Erbe e Piazza della Frutta, està o belissimo Palazzo della Ragione, construito no inìcio do sèc. XIII e era o Palazzo di Giustizia da cidade. Durante toda a semana, se realiza um dos maiores mercados abertos da Itàlia e, ao menos para mim, o mais bello!!! Na parte interna do Palazzo della Ragione estào os mercados de produtos prontos como queijos, salames, carnes, pastas frescas e todas as delìcias que vocè pode imaginar.
A flâneuse who analyzes the Zeitgeist.
FAH MAIOLI | Trend Analyst, living Milan & Antibes
MOTTO | Share Knowledge
ACTION |
INFOS | fahmaioli.com e facebook.com/fahmaioli
Padua, Italy, travel in the Old Town
Padua in northern Italy is one of those great old cities with a beautifully preserved historic center. The pedestrian zone has got arcades and shops, bars and cafés, cobblestone and broad piazzas, and lots of people out having a good time. We say Padua, Italians say Padova. In this episode we are going to focus more on people and the street life rather than historic sites like churches or museums. We will be showing you some great old buildings and suggesting a nice walking route that will get you right around through the historic center of Padua and will take you into the university district. Padua makes a very convenient day trip from nearby Venice, which is just 24 miles away – it's about a half hour train ride. We visit the main piazzas and Via Roma, a wonderful walking street. It really is the main pedestrian lane of Padua, and while it's not a piazza it functions as one because there are no cars allowed, so it's long and narrow as a street but filled with people.
The town has a wonderful historic center with pedestrian lanes and the loggia, with all of these arcades and columns. It's very pedestrian-friendly and bicycle-friendly. People are pedaling all over the place here, and there's lots of cafés, naturally, sidewalk cafés, people eating and drinking in the evening especially the young people, who come out about 6 o'clock to 7 o'clock and have a spritz, or a beer, have a wine at the café.
he grand Palazzo della Ragione is surrounded by three primary piazzas - delle Erbe, dei Fruit and dei Signori. This is the heart of Padua.
We found some sort of a street party going on. Turns out they are celebrating graduation day at the Padua medical school. It's the oldest medical school in the world, first founded with the University in the year 1222. And this being Italy they know how to celebrate in the streets. Amazing to think this ritual has been going on annually for about 800 years. And Padua still has one of the best medical schools in the world. The University has been associated with a large number of important intellectuals such as Copernicus, Galileo, Stendhal and William Harvey, who developed his system of blood circulation here. The university medical school has the oldest anatomy lab in the world and the university also hosts the oldest botanical garden in the world, which was used as a garden of curative herbs attached to the medical school. When done with your visit to Padua you can catch the tram right back to the train station.
Piazza delle Erbe, Mantua, Lombardy, Italy, Europe
Piazza delle Erbe (or simply Piazza Erbe) is one of the main squares of Mantua. Began to take shape when the town hall, near the end of the twelfth century, began to expand beyond the Voltone of St. Peter, from the ancient Roman city that insisted in places then built the current Piazza Sordello. A large yard on the east side of the Monastery of St. Andrew, was intended to ensure that cattle market is held the cattle market. Transferred it in place more peripheral, the space behind the street of St. Andrew, now Via Broletto, where it already had been built shops leased to merchants, was divided in two by the Palazzo del Podesta (also called Palazzo del Broletto) and transformed in the administrative heart of the City. On the eastern side of the part that will become the Piazza delle Erbe, arose the Palazzo della Ragione. On the square being forged, already faced the Rotunda of San Lorenzo, in the Romanesque style, built by Matilda of Canossa, which in its circular structure reminiscent of the Holy Sepulchre, in this exalting its subsidiary to the Precious Blood of Christ and preserved venerated in the nearby Basilica of St. Andrew. With the domain before Bonacolsi and Gonzaga later, the administrative center of political power and moves on costruenda new St. Peter's Square (Piazza Sordello now). The medieval buildings of Piazza Erbe suffered over the centuries alterations and renovations. The sequence of houses that housed the city merchants, were exquisitely decorated with arcades of late Gothic and Renaissance. In 1455 was built the house of the merchant Giovan Boniforte from Concorezzo, individually decorated with terracotta taste of the late Gothic and Venetian, recognizable especially in trine of the windows. The House Boniforte, dominated by the fourteenth-century Torre del Salaro, confirms the coexistence of different architectures. To characterize the square as the Renaissance, was Luca Fancelli, the Florentine architect who worked in the building of the Basilica of St. Andrew on a project of his teacher Leon Battista Alberti. Fancelli intervened on the Palazzo del Podesta, remade the arcades in front of the Palazzo della Ragione and designed the Clock Tower for which he entrusted to Bartolomeo Manfredi, expert in astrology, the construction of the astronomical clock. The earthquake of May 29, 2012 has created many problems to the monuments of the square, in particular at the Palazzo della Ragione and, above the house of the merchant, the Tower of Salaro, crossed by a long vertical crack on the side of the building, but worsened preexisting with the earthquake.
Padova (Veneto) Piazza Delle Erbe e Palazzo Della Ragione - videomix
Piazza delle Erbe chiamata un tempo anche Piazza delle Biade o Piazza del Vino è una delle numerose piazze che caratterizzano il centro storico di Padova. Fu per secoli, con Piazza della Frutta, il centro commerciale della città. Nelle due piazze si svolge uno dei più grandi mercati d'Italia. A differenza di Piazza dei Signori, teatro delle celebrazioni civiche, Piazza delle Erbe era sede dei festeggiamenti popolareschi. La piazza è dominata dalla mole del Palazzo della Ragione, parte del grande Palazzo Comunale.
Padova piazza delle erbe mercoledì ....
Padova piazza delle erbe mercoledì
Places to see in ( Verona - Italy ) Piazza delle Erbe
Places to see in ( Verona - Italy ) Piazza delle Erbe
Piazza delle Erbe (Market's square) is a square in Verona, northern Italy. It was once the town's forum during the time of the Roman Empire. The northern side of the square is occupied by the ancient town hall, the Torre dei Lamberti, the Casa dei Giudici (Judges' Hall) and the frescoed Mazzanti Houses. The western side, the shortest one, features the Baroque Palazzo Maffei, decorated by statues of Greek gods. It is faced by a white marble column, on which is St. Mark's Lion, symbol of the Republic of Venice.
The north-western side occupies the site of the ancient Roman Capitol Hill, which looked towards the forum. Numerous of its buildings facing the square have maintained façade frescoes. On the southern side is the crenllated Casa dei Mercanti (House of the Merchants, also known as Domus Mercatorum), now the seat of the Banca Popolare di Verona. Other buildings, the tall houses of the Ghetto, are reminiscent of medieval tower-houses.
The square's most ancient monument is the fountain (built in 1368 by Cansignorio della Scala), surmounted by a statue called Madonna Verona, which is however a Roman sculpture dating to 380 AD. Also historical is the capitello, dating to the 13th century, during which it was used for several ceremonies, including the oath of investment of the city's medieval podestà and pretors. Towards Via Cappello is another column, with a 14th-century aedicula with reliefs of the Virgin and the Saints Zeno, Peter and Christopher.
( Verona - Italy ) is well know as a tourist destination because of the variety of places you can enjoy while you are visiting Verona . Through a series of videos we will try to show you recommended places to visit in Verona - Italy
Join us for more :
Simone Solfanelli dal Mercato di Piazza delle Erbe di Padova
Simone Solfanelli, dir. Coldiretti Padova, dal Mercato di Piazza delle Erbe, intervistato da Vito D'Ettorre
Piazza delle Erbe, Verona
Piazza delle Erbe is a square in Verona, northern Italy. It once was home to the town's Roman forum during the time of the Roman Empire.
The northern side of the square is occupied by the ancient town hall, the Torre dei Lamberti, the Casa dei Giudici (Judges Hall) and the Mazzanti Houses. The western side, the shortest one, features the Baroque Palazzo Maffei, decorated by statues of Greek gods. It is faced by a white marble column, on which is St. Mark's Lion, symbol of the Republic of Venice.
The north-western side occupies the site of the ancient Roman Capitol Hill, which looked towards the Forum.
On the southern side is the Casa dei Mercanti (House of the Merchants, also known as Domus Mercatorum), now the seat of the Banca Popolare di Verona. Other buildings are reminiscent of medieval tower-houses.
The square's most ancient monument is the fountain, surmounted by a statue called Madonna Verona, which is however a Roman sculpture dating to 380 AD.